inceleyin

Transistör Lisansından, PlayStation’a Uzanan Teknoloji Serüveni… 14 Nisan 2020

İlgi alanınıza hiç girdi mi bilmiyorum ama eminim adını çok duydunuz.

Yeni konumuz Sony PlayStation.
Yalnız PlayStation’da popüler oyunları değil de bu popüler oyunların doğmasına nasıl zemin hazırladığını konuşalım istiyorum. Öncelikle oyun severlere sunulan bu konsolun geliştiricisi Sony'i ele alalım.

Sony denildiğinde aklımıza ne geliyor?
Kamera, televizyon, bilgisayar, bir zamanların olmazsa olmazı ama şu aralar unutulan müzik setleri, telefon, kulaklıklar ve PlayStation. Yani aslında görüntü ve ses aktarımını sağlayan elektronik aletler.

Peki, tüm hikayenin 1945 yılında 2. Dünya Savaşı'ndan sonra Masaru Ibuka’nın bombardıman sonrasında harabeye dönüşen Tokyo'da, tamir dükkanı açmasıyla başladığını biliyor muydunuz?
2. Dünya savaşının etkilerinin azaldığı dönemde, Japonya’nın ilk kasetçalarını yaptıkları sıralarda, Ibuka Amerika’ya gidiyor.

Şimdilerde Alcatel-Lucent’in araştırma geliştirme kurumu olarak bilenen Bell Laboratuvarı'nın icadı olan ve o zamana kadar askeri alanda kullanılan transistörü, kullanılmayan bir alanda, iletişimde kullanmak üzere lisansını alıyor.

Bell Laboratuvarı ise radyo, astronomi, transistör, lazer, enformasyon teorisi, Unix işletim sistemi ve C programlama dili konularında teknolojinin gelişmesine katkı sağlamış, geliştirdiği yedi esere Nobel Ödülü almış(1) bir kurum.

Yaptığı transistör lisansı hamlesi ile Sony, o yılların en popüler radyosu ile yurt içi ve yurt dışında ismini duyuruyor.

 

Sony’nin 2019 yılı verilerine göre 4.338 adet, 2020 verilerine göre ise 997 adet patent dosyası bulunuyor.

İlk ticari başarısını lisanslama yoluyla yapmış olması, sanırım şirketin patent konusuna verdiği önemi aşağıdaki tabloda görüldüğü gibi destekler nitelikte.

 

Grafikte firmanın yıllara göre patent sayılarını görebilirsiniz.

Ve PlayStation…
90’lı yıllardan günümüze kadar, özellikle görüntü ve ses konusunda yaptığı geliştirmelerle tercih sebebi olan SONY, 1994 yılında çok uluslu video oyunu ve elektronik şirketi olan Nintendo Super Famicom’un, geliştirilmesi için anlaştığı CDROM siparişini iptal etmesi ile kendi bünyesinde Play Station ile yeni nesil oyun konsolları üretmeye başlıyor.

Projenin fikir babası, o zamanlar donanım geliştirme departmanında mühendislik yapan Ken Kuturagi’dir. Bugün marketlere giren PlayStation markasının ortaya çıkmasında, onun projeye olan inancının büyük payı var diyebiliriz.

 

 

Firma, oyunlara olan ilgi ve oyun konsollarındaki eksikliği iyi analiz etmiş olacak ki, inanılmaz oyunlar ve sonsuz eğlence vaadi ile oyun severlere seslenen PlayStation, piyasaya çıktığı tarihten itibaren dünya üzerinde 370 Milyonun üzerinde satış yapmış.

Son serisi olan PlayStation 4 konsolu 106 milyon adet, oyunları ise 1.15 Milyar adet satılıyor. PlayStation Network verilerine göre ise aylık aktif kullanıcı sayısı 103 milyon, plus üye verileri ise 38.8 Milyon.

Piyasaya çıkan her oyun konsoluyla birlikte, oyun içeriği konusunda kendini ispatlamış Amazon Game Studios, Bethesda, Rockstar Games, Actvision gibi firmalar da konsollara özel içerik geliştiriyor, 4K görüntülerle kullanıcıları içine alan yeni oyunlarını tasarlıyor.

Şimdi oyun severler heyecanla 2020 yılında çıkacak PS5 konsolunu bekliyor. Bu konsolun, duyuları harekete geçireceği efektler barındıracağı söyleniyor. Her konsolla eklenen yenilikler düşünülecek olursa, yakın zamanda oyunların içinde tamamen kendimizi bulabiliriz.

 

Sony Computer Entertaintment Inc. PlayStation Vita Tarsarım Tescil Örneği

 

Ar-Ge çalışması yapan firmalar ve bu konularda merakı olan girişimciler; patent veri tabanlarından, Dünya teknoloji trendlerinin analizinin yapıldığı tabloları kullanarak hedef pazarını belirleyebilir. Hangi teknoloji alanı olursa olsun, o alanda ülkelerdeki ticarileşme oranları veya patent başvuru analizleri değerlendirilerek şirket stratejisi belirleyebilirler.

Teknoloji alanında geliştirme yapan firmalar için geleceğin resmini patent verileri oluşturuyor. Büyük resmi görmek için veri kaynaklarını verimli kullanmak, ilk adımı büyük atmakta fayda sağlayacaktır.
 
Bir sonra ki yazımızda görüşmek dileğiyle...

Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları ile ilgili sorularınız için:
Nurcan ALTAY
naltay@teknoparkistanbul.com.tr
0216 999 70 25

Kaynakça:
(1) Vikipedia: https://tr.wikipedia.org/wiki/Bell_Labs

Ödül Listesi: https://web.archive.org/web/20090608023211/http://www.alcatel-lucent.com/wps/portal/BellLabs/AwardsandRecognition#tabAnchor2